vrijdag 16 januari 2009

Driehoeksverhouding

Zaterdag zetten we een stap in de illegaliteit door te gaan glijden op de Gavers. De frisse, koude lucht en de prachtige natuur doen me zichtbaar opleven na de voorbije week . Zondag voelde ik me ook opperbest en maandag was een fijne dag.

Maar dinsdag heb ik een complete off-day. Ik breng 's morgens een bezoekje op het werk. Ik maak kennis met mijn vervangster waar ik meteen een goed gevoel bij heb. Toch is het best confronterend om iemand anders in mijn bureau en op mijn stoel te zien zitten.

Daarna spring ik even binnen in de winkel. Plots merk ik dat mijn batterij helemaal leeg is. De vaststelling dat enkele korte boodschappen me zo leeg maken is de druppel op deze emotionele dag. Ik moet er de rest van de dag van bekomen. Later bellen enkele bezorgde collega's die met hun therapeutenblik mijn dipje in het vizier hadden. Het blijft gelukkig bij die ene miserabele dag deze week.

Nu ruim ik even plaats voor een gastbijdrage over onze ménage à trois, geschreven door mijn lieve man. Hij is mijn grootste steun en toeverlaat, mijn rots in de branding. Mocht ik nog niet getrouwd zijn, ik vroeg hem ter plekke ten huwelijk.

Driehoeksverhouding
Jij hebt haar verleid zonder dat ze het besefte.
Jij wou haar helemaal verslinden, als een sluipend gif.
Jij verstikte haar bijna door jouw machtsgreep.
Jij wou haar voor jou alleen.
Jij wou haar in het verderf storten.
Jij vergat mij.

Ik wou je te lijf gaan toen het uitkwam.
Ik stond machteloos bij het kwaad dat je had aangericht.
Ik weet dat je weg bent, maar nog niet ver genoeg.
Ik help nu de wonden uit het verleden te helen.
Ik sta als één man naast haar, liefdevol en vastberaden.
Ik wil haar niet meer delen met jou.

Zij was blind voor de levenskracht die jij van haar vrat.
Zij heeft je uit haar leven gebannen.
Zij bestrijdt je met elke vezel in haar lichaam.
Zij kiest niet voor een allesverwoestende relatie.
Zij keek je in de ogen, de liefde was niet wederzijds.
Zij wil je nooit meer terugzien.

12 opmerkingen:

  1. Lieve Evy en Dieter

    Zooo mooi!!!

    Ontroerd door jullie liefde voor elkaar
    die zich laat lezen in en tussen de regels
    Een knap duo met klare taal

    Ik keek en zag dat het goed was
    Ik supporter met een rode vlag vol passie
    en een witte vlag vol hoop

    Liefs

    Griet x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Evy,

    Toch even slikken om dit allemaal te lezen...
    Maar het is met zoveel positivisme geschreven, dat je niet anders kan dan er ook heel veel goeie dingen uit te halen!
    Ik ben blij dat je deze blog hebt gemaakt, er zullen er veel mensen uit leren (ziek of niet ziek!)
    Toen ik las wat er al is gebeurd, ben ik blij dat je aan de helft zit. Zo ga je stapje per stapje in de goeie richting met je gezondheid.
    Daarnaast heb je gelukkig alles wat je nodig hebt: 2 prachtige kinderen, een énorm steunende man en familie...
    Veel succes met je verdere strijd en ik hou je blog zeker in het oog.

    Veel liefs

    de Schrijverkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het grootste leed, de zwaarste pijnen en het diepste verdriet worden veel lichter als je iemand aan je zijde hebt die ze samen met jou draagt! Put kracht en energie uit jullie liefde. Heel veel sterkte aan jullie allemaal en keep the spirit, halfweg zijn jullie! Dikke kus Vero, Andrea en kleine Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig. Echt waar. Zeggen ze niet "Liefde heelt alle wonden",een beetje waarheid zit er toch wel in hé.
    Hou de moed erin, en veel sterkte.
    Een dikke kus van de 3 fluo-observateurs in Basauri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Evy,

    Ik kijk net naar een tv programma waarin iemand verteld over het boek van Sophie van der Plas ; het meisje met de 9 pruiken.
    Ik herinner me dat ik deze zomer in de krant over haar boek heb gelezen.
    Sophie is een jonge vrouw - jouw leeftijd - en heeft ook kanker gehad.
    Chemo en eventjes haar haar verloren.
    In het boek beschrijft ze hoe ze 9 verschillende pruiken draagt en hoe mensen daar op reageren.
    Ze beschrijft hoe iedere pruik een beetje een eigen persoonlijkheid heeft...

    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Evy,

    Mm, dit is bizar. Ik heb de indruk dat mijn berichtje hier verdwenen is.
    Ik weet wel niet goed meer wat ik geschreven heb, maar ik zal het nog eens proberen.

    Super dat je eens alle regels overboord gegooid hebt en eens ECHT hebt genoten van de dingen. Wat goed dat je daarna ook nog een paar goede dagen gehad hebt. Die zullen je wel weer wat kracht gegeven hebben om de komende zware periodes door te komen. Je doet het nog altijd ontzettend knap hoor Evy. Ik kijk enorm naar jou op.

    En dan had ik nog een berichtje aan Dieter: Dit moet voor jou ook een enorm zware periode zijn. Jouw vrouwtje zo zien afzien en daar weinig tot niets aan kunnen doen. Uit je gedicht maak ik op hou knap jij dit monster een plaats gegeven hebt in jouw gezinnetje. Of beter gezegd helemaal GEEN plaats gegeven hebt. Echt knap.
    Dieter, hartelijk bedankt om zo goed voor Evy te zorgen. Ik zelf zie haar nog zo weinig, maar de momenten die wij al kind samen meegemaakt hebben, geeft haar toch een speciaal plaatsje in mijn hart. Danku danku danku!!

    Dikke knuffel aan jullie allemaal,
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je een lieve man hebt die je steunt scheelt dat toch heel wat..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Evy,

    Vandaag vernamen we van Lut en Ignace over je strijd tegen kanker, en over het bestaan van je blog. Met stijgende bewondering voor je moed en positieve instelling hebben we alles gelezen. We wensen jou en allen die je lief zijn heel veel sterkte en moed om de verdere behandelingen goed te doorstaan. We zullen je verder volgen in je blog.

    Veel goede moed en hou je taai,

    Lieve en Gauthier

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die veminderde energie ... echt moeilijk in te schatten hè ... vooral die dagen dat er mentaal sterk voor staat is het soms moeilijk te aanvaarden dat dat lijf niet meewil.

    Wat een mooi gedicht van je man! Daar kan je alvast weer wat extra energie uit putten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo,

    Amai ik was even aangedaan door het verborgen talent van mijn neefje! Het doet deugd te lezen dat jullie er samen voor (of tegen) gaan! Ik bewonder jullie positivisme en ben er van overtuigd dat dit een krachtig wapen in de strijd is! Sterkte en tot nog eens.

    Leen en co

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,

    wat een gevoelig gedicht heeft je man voor jou geschreven! daar spreekt heel wat liefde uit. Je bent een vechter, dat voel ik aan, je komt er wel, stap voor stap dichter naar het einde van de behandelingen, 2008 is voorbij, nu nog de volgende maanden afwerken en op een dag vier je feest omdat het je laatste bestraling was, net zoals ik gisteren. Het is niet altijd even gemakkelijk maar die moeilijke dagen gaan ook voorbij en dan ben je weer wat sterker, telkens weer ...

    lieve warme groetjes aan beiden en wat een mooie foto's hieronder!
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Liefste Evy,

    Via onze moeders hoorde ik dat je het heel zwaar hebt nu. Via deze weg wil ik je een dikke knuffel geven.
    Hou je sterk. Hoe moeilijk het ook is. Ooit zal het beter worden!!

    Veel sterkte meid!!

    Kus
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen