woensdag 7 januari 2009

Fout oudejaar

Wat doet het kerstverlof me goed! Twee volle weken samen met ons viertjes. Twee weken om vanalles samen te doen. Want omdat mijn weerstand in tegenstelling tot na de eerste fluosessie optimaal is, heb ik geen bijkomende kwaaltjes of zorgen. Wel ben ik vaak moe. 's Morgens lang slapen, een middagdutje als 't kan en 's avonds vroeg onder wol doet echter wonderen. Op oudejaar en op de familiefeesten ben ik in vorm, ik kan er écht van genieten. Ik amuseer me en ik voel me goed en geliefd.

In een vorig berichtje "Het duiveltje in Leon" las je misschien dat als de zwelling in de lies van Leon bleef terugkomen, dat een kleine operatie dan nodig was. Zo geschiedt: op maandag 29 december wordt de liesbreuk van Leon via een kleine operatie hersteld. Dankzij de vriendelijke kinderuroloog van het AZ Groeninge in Kortrijk kan Leon nog tijdens de drukke kerstvakantie geopereerd worden. Zo moet Dieter geen extra verlof nemen om Leon in het ziekenhuis te vergezellen... vanaf kwart voor zeven 's morgens na een avondje uit. Nadat ik die dag uitgeslapen ben, keer ik de rollen voor een keer om en ga ik mijn twee mannen bezoeken in de dagkliniek. Leon kan op dezelfde dag nog naar huis en na twee wat hangerige dagen is hij alweer zijn vrolijke zelve. Maar helaas niet voor lang, uitgerekend gisterennacht, net na mijn derde fluosessie, krijgt Leon zware hoestbuien en vandaag in de crèche koorts. De kinderarts stelt een bronchite vast. Gelukkig is er mijn schoonma waar Leon een paar dagen kan uitzieken.

Mensen hebben nu eenmaal de gewoonte om een jaar af te sluiten. Daar doen wij op oudejaar met plezier aan mee, zij het dan met een knipoog door "fout" als thema te kiezen: foute accessoires, foute muziek enzovoort. Maar gelukkig wèl met de juiste vrienden.
Na het aftellen wisselen we onze wensen uit. Spontaan gaan mijn gedachten naar wat het komende jaar brengen zal. De hoop op een goede gezondheid staat vanzelfsprekend hoog bovenaan mijn ranglijst. Als vanzelf sta ik stil bij de toekomst. En zo kom ik uit bij mijn grootste angsten. Ik merk het trouwens ook aan alle lieve mensen met de allerliefste wensen: ook zij voelen mee wat ik voel, al worden die gedachten dan niet altijd uitgesproken. Vaak is dat pijn om wat er is en vrees om wat nog komen zal. Tussen angst en hoop. Daarom ook dat dit voor ons een wat rare periode is, met naast de intense en leuke ook emotionele en moeilijke momenten. Voor mezelf en even-zeer voor Dieter en mijn lieve ouders. Hoe zwaar het ook is, mijn grootste angsten uitspreken en luisteren naar Dieters grootste angsten lucht op.

De nakende fluosessie speelt ook constant in mijn achterhoofd. Geen leuk vooruitzicht na de laatste malaise. Door de brugdag op 2 januari moet ik me op maandag 5 januari aanmelden in het UZ, Nina's eerste schooldag na het kerstverlof. Ik haat dit ziekenhuis echt, zeg ik tegen Dieter als we 's middags de de besneeuwde parking oprijden. Ik slaag er maar niet in om de gedachte dat ze me hier genezen tot leven te roepen. Dieter doet gelukkig geen moeite, hij weet perfect dat peptalk me op dit moment gestolen kan worden. Het is druk op de afdeling, er zijn er nog die terug aan de fluo moeten in plaats van terug aan het werk. Voor deze derde FEC-fluosessie krijg ik nog extra medicatie tegen de misselijkheid en het kotsen.

's Avonds kruip ik om 8 uur doodmoe in mijn bed; bang voor de nacht. Bang dat mijn maag zich weer binnenste buiten keert. Tot een stuk in de nacht vecht ik tegen de misselijkheid. Kotsen moet ik niet, maar veel scheelt het niet. Wat ben ik blij als ik uiteindelijk even de slaap kan vatten. Dinsdag en vandaag zijn gewoon super ellendige dagen, ik heb amper fut om iets te doen. Het fout oudejaar is achter de rug, nu die vreselijke misselijkheid nog.

Toch nog dit: dankjewel Dieter om me mijn hersenspinsels te helpen ordenen, mijn schrijfsels eerst eens te lezen - zeker op een ellendige dag als vandaag - en voor het idee om deze blog te starten. En dankjewel iedereen voor de voelbare steun die jullie allemaal geven; elk op jullie manier helpen jullie ons enorm.

15 opmerkingen:

  1. Liefste Evy,

    Eerst en vooral mijn allerbeste wensen voor dit jaar. Wat we jou mogen wensen is nogal vanzelfsprekend hé. Een goede gezondheid natuurlijk. Maar ook heel mooie en leuke momenten met je prachtig gezinnetje.

    Wat ben ik blij te lezen dat je echt kunnen genieten hebt van de feestdagen. Ik heb echt dikwijls aan jou gedacht.
    Laat ons zeggen dat je een fout jaar hebt afgerond en nu aan een goed jaar kan beginnen?
    Alhoewel het niet zo schitterend begonnen is precies. Leon die weer maar eens last heeft van zijn longetjes. Hopelijk is hij snel beter.
    Gelukkig is het operatietje snel achter de rug.

    Merk ik dat jouw derde fluosessie toch iets beter verlopen is dan de tweede? Ik hoop het echt. Hopelijk ben je nu ook snel van die vermoeidheid af en kan je terug wat gaan genieten van de dingen.

    Meisje, het is toch maar een kleintje voor mij om hier een berichtje achter te laten. In tegenstelling tot wat jij allemaal door moet...
    Ik hoor of zie je heel weinig, dus is dit toch het minste dat ik kan doen hé.

    Heel veel sterkte nog en tot het volgende blogberichtje.

    Kus,
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Evytje!

    Ben bezig met mijn eindwerk en moest aan jou denken. Wou hier ineens toch een berichtje achter laten. Al weet ik nog niet wat:-).

    Heb net mijn zwaarste hoofdstuk achter de rug: 'De wereld op zijn kop - psychisch sterven'. Op de bodem van put... en zo meteen ga ik verder met: 'Hulp uit onverwachte hoek'. Ik neem je even mee. Misschien heb je er iets aan...

    "Het rouwproces verloopt vaak als een heen en weer bewegen tussen strijd en overgave. Als we blootgesteld worden aan verlies is onze eerste reactie er één van verzet. Een uitzinnig ‘Nee!’. Of zoals Frank Boeijen zingt ‘Zeg me dat het niet zo is. Zeg me dat het niet zo is. Zeg met dat het niet waar is!’ Het kan lang duren vooraleer we op de bodem van de put belanden en daar blijven zitten. Volkomen machteloos. Doorheen dit proces van strijd, verzet, verdriet komt er een soort ‘loutering’ die helend is. De strijd, de onmacht en de tranen helpen ons stap voor stap los te laten. Het ontoelaatbare onder ogen te zien.
    Als de weerstand breekt en de overleving het laat afweten vallen we op een bepaald moment stil. We stoppen met strijden en geven ons gewonnen. We buigen ons hoofd voor wat onvermijdelijk is. En dan gebeurt er iets heel moois: we komen in overgave. Er komt een soort rust over ons. En het gekke is: vanuit overgave komt er een soort opening. Vanuit het niet-weten zijn we bereid ons open te stellen voor het nieuwe. Momenten van overgave (tussen het strijden door) creëren -hoe klein ook- een opening waarin het nieuwe een kans krijgt en zich kenbaar maakt. Dit is Genade.
    Op een moment dat we niets meer te verliezen hebben durven we ons openstellen. Dan wordt het wonder geboren… iets nieuw kan zich in ons leven nestelen. Dat is wat het donker met ons doet. Het maakt komaf met alle gekende zekerheden van de dag. De nacht doet ons naar binnen keren en daagt ons uit het beste in onszelf naar boven te halen, ongekende krachten aan te boren."

    Ik wens het je van harte: hulp uit onverwachte hoek, nieuw Leven dat zich nestelt in alle cellen van je lijf, ongekende krachten, het beste van jezelf!... het goud van de schaduw:-)...

    Allerbeste wensen voor een stralend 2009 voor jou en je geliefden.

    PS: heb gelachen hoor met de foute foto's van van jullie foute feestje op een fout oudejaar met gelukkig de juiste vrienden:-)

    Liefs

    Griet x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Evy, ik wens je sterkte en moed voor het nieuwe jaar. Liefs, Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Evy,
    Het was fijn dat je erbij was op het familiefeest. Ik moest gisteren ook langs radiologie. Tot voor kort een routine-onderzoek, maar nu stond ik er toch meer bij stil. Gelukkig was alles in orde. Ik hoop dat dit jaar voor jou ook alleen maar positief nieuws mag komen.
    Groetjes,
    Petra

    P.s. Janne haar vriend vond jouw Dieter een hele toffen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Evy,
    we zijn ondertussen zaterdag enik hoop dat je de nare bijwerkingen van deze fluo-sessie achter de rug hebt. Ik kan er heel goed inkomen dat je dat UZ haat, 'k voel net hetzelfde aan, de nacht voor de sessie kan ik gewoonlijk geen oog slapen, die ochtend maak ik ruzie met ieder die voor mijn voeten komt en het ziekenhuis trekt volgens mij op niks... die stemming verdwijnt dan wel weer, samen met het indruppelen van ons baxtertje.
    Veel moed nog en denk eraan... elke keer dat je moet gaan, kan je er eentje schrappen en komt het einde van de tunnel in 't zicht.
    Heel veel lieve groetjes, ook aan Dieter en een prettig weekend.

    PS: sorry dat ik niet vaker een reactie nalaat, maar mijn vingertoppen zitten in een stom verbandje (nagels breken en vormen kloven tgv de behandeling tegen dat monstertje) en dan moet je maar eens proberen te typen, moeilijk hoor!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Evy,

    Ik kijk er steeds weer naar uit nieuws van jouw te vernemen. Ongelooflijk mooi hoe je alles neerpent. Proficiat daarvoor !
    Ik voel helemaal met je mee, weet perfect hoe jouw wereldje draait momenteel en met welke hersenspinsels je zit. Maar geloof me, die vervagen wel mettertijd. Laat ze maar komen en vooral spreek ze uit. Praten is echt belangrijk; ben blij dat jouw Dieter je enorm steunt.
    Mijn oncoloog vertelde do. nog dat hij heel blij is te horen dat ik zo positief ben en weer de draad helemaal heb opgenomen. Jij bent ook zo'n vechter; het lijkt nu zeker nog 'de ver van mijn bed show' maar je zal ook zeker de draad weer oppikken. Ik weet; je hebt nog een lange weg te gaan maar geloof me, achteraf lijkt alles zo vlug voorbijgegaan.
    Heel veel moed nog; ik denk à je.
    Liefs,
    Cathy
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Evy,
    Ook ik wil je een beter jaar wensen in 2009. Wat ik je wil wensen is teveel om op te noemen, maar ik wil je nu een heel pak moed,kracht en sterkte toewensen om al die moeilijke momenten te doorstaan. Het zijn en zullen voor je tijden zijn met vallen en opstaan. Ik help duimen dat alles posetief mag blijven verlopen. Samen met je man en je twee lieve kinderen geraak je er wel doorheen. Veel mensen denken aan je, staan achter je en hopen allen het beste voor je!
    Wat Nina betreft op school, hoef je geen zorgen te maken . Vaak vertelt ze over mama die een beetje ziek is of mama die naar het ziekenhuis moet... . Nina blijft altijd even opgewekt en enthousiast en ze kan zeker haar mannetje staan op school! Moesten er probleempjes zijn met haar dan laat ik het zeker weten. Verder hoop ik dat het met jou alleen maar beter kan worden! Als ik iets voor jullie kan doen dan bel of vraag je 't me maar.
    Veel warme groetjes, Trui

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Evy,
    daaaaaag fout oudejaar, en welkom 2009!!
    Kop op Evy, en een hele dikke knuffel voor jullie alletwee!!
    Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Evy

    Kom je nog even mijn allerbeste wensen voor jou en je gezinnetje overbrengen!

    Veel succes met die fluosessies ... de moed niet opgeven ... van wat ik hier lees, doe je dat echt heel goed!

    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Meestal vind je – allez – ik toch, de verlangens van iemand terug in de geschenken die men geeft, ontvangt of wensen die men doet...

    In mijn nieuwjaarswensen kwam regelmatig de woorden ‘sprankelend’, ‘boeiend’, ‘fijn’, ‘energie’ voor.
    Nu heb ik meer dan ooit last van de “must”, het kunstmatige gedoe achter dit soort wensen.

    Voor mij geen must, maar gemeend, rechtstreeks en benoemd, en dan zelfs naar het kleffe ( fout ? ) af, hé, en met veel en diep oogcontact.
    Hmmm…daar hou ik van.

    En toch, meer dan ooit, lijk ik ieder oprecht het zijn te gunnen.
    In't groot en in't klein.
    Hoe zegt men dat ook weer… ?
    Van te leven en te laten leven… !
    Dus vul maar in !
    Van harte en ik ga niet zuinig doen.
    Maar voor iedereen ook veel, veel, veel, overvloed van alles !

    Ziekte, en even niet op je organen, je lijf of je benen, kunnen vertrouwen, doet iets met je.
    Je herstelt, maar niet zomaar...met vallen en opstaan.

    Maar hoe dan ook toch nog deze en heel oprechte :
    “Iedereen een gezond en daardoor een gelukkig 2009”

    En neem het van me aan… ik besef dat dit allicht een bewuste projectie van eigen dromen en geen oppervlakkig cliché is ... meer dan ooit besef ik wat het betekent, en we gaan er allemaal heel snel aan voorbij...

    Groetjes, Diane

    Alle ambetante witte of en rode cellen, de zieke maag, knagende hoofdpijnen, vitriool ogen, kotsbuien, knikkende knieën, toegeknepen kelen,kronkels in het hoofd en zware gevoelens en al het ander prangende... die krijgen van mij voor een keer ook eens alle aandacht !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Evy,

    Ik wens jou en je gezin het allerallerbeste voor 2009.
    Geef de moet niet op hoor! Alles komt goed!
    Alles moet goed komen! Wij duimen voor je!!!

    veel liefs
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Best Evy,

    lang geleden dat ik hier was, ik wil je mijn wensen voor een beter, gelukkig, gezonder, vredig 2009 wensen.
    Ik weet zo goed hoe je je nu voelt en wil je zeggen dat het allemaal goed komt, het gaat voorbij, die misselijkheid en alle ellende van die chemo. Zelf ben ik al zover dat ik het einde van de bestralingen al zie. Tegen einde van de maand mag ik "afzwaaien" en ga dat ook met mijn familie vieren! binnen afzienbare tijd is het ook jouw beurt en ik kan me indenken dat je daar een heus feestje van gaat maken.
    Hou er de moed in lieverd, geniet van je gezinnetje zo goed als je kan en hierbij geef ik jou een hele warme deugddoende knuffel
    XXX
    veel liefs,
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor je fijne reactie op mijn blog, Evy. Zo leer ik ook die van jou hier kennen. Het is zo indringend dat ik je heel erg bewonder voor de moed waarmee je dit alles neerschrijft. Ik ken heel wat vrouwen die door zo'n diep dal zijn gegaan en er nu weer stralend bovenop zijn. Ik denk dat de zon en de zin in het leven daar ongeveer alles mee te maken hebben. Ik kom je regelamtig lezen; vergeet jij de poëzie in de dingen niet, want zoals je schrijft: less is more. Hoe waar!

    Groetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Evy,
    ik volg sinds kort jouw verhaal, onder impuls van Stéfanie (mama van Nathan en Maxim), en ik vind jou ongelooflijk moedig en positief.
    Waarschijnlijk denkt een stuk van je : 'ik kan wel niet anders', maar je moet het toch maar doen, met 2 kleine kindjes, en dan ook nog eens alles neerschrijven op de mooie manier zoals jij het doet, chapeau !
    Ik wens je een schitterend, helend 2009 !
    Leen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey!

    Die verdomde misselijkheid hè ... maar elke keer kan je weer eentje afstrepen van je lijstje. 2009 begint fout ... maar we kruisen allemaal onze vingers voor de rest van het jaar!

    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen