vrijdag 30 januari 2009

Kapotte bril

"Stil!" zeg ik terwijl ik de autoradio luider zet. Minutenlang zeggen we niets en luisteren we verbijsterd naar het verschrikkelijke nieuws. Het is vrijdag 23 januari, Dieter en ik zijn onderweg naar het UZ in Gent als we geschokt zijn door het drama in de crèche van Dendermonde, in de buurt waar mijn zus woont. "Vanmiddag zijn alle operaties met kinderen afgelast om paraat te staan voor eventuele dringende operaties," fluistert de verpleegster. Onwezenlijk. Natuurlijk gaan onze gedachten naar de ouders van de slachtoffers - en naar zoon Leon die we elke dag naar de crèche brengen. "Erger bestaat niet," kopt de krant terecht.

Na drie FEC-sessies krijg ik nu voor de eerste keer Taxotere, wat ik niet erg vind na de FEC-misselijkheid. Taxotere is een anti-kankermedicijn dat gemaakt wordt van de naalden van taxusstruiken. Een soort bioproduct als het ware. Zo werkt het: in elke menselijke cel bevinden zich zogenaamde "microtubuli". Dit zijn kleine, buisvormige structuren die de cel zelf aanmaakt en die noodzakelijk zijn voor de celdeling. Taxotere verstoort de normale werking van deze microtubili door er zich aan vast te klampen. De cel kan zich niet meer delen en sterft af.

"Papa, mama is een beetje ziek omdat chemo-Kasper zijn bril weeral kapot is, hé. Dan eet hij niet alleen de stoute kankercelletjes op, maar ook de flinke celletjes." Nina neemt een hap van haar boterham met choco en draait zich naar mij. "Dan ben je een beetje moe en een beetje ziek, hé mama." Dankzij het verhaal van chemo-kasper op http://www.vokk.nl/website/images/flash/chemokasperverhaal.swf herinnert Nina ons eraan dat de goede het alweer bekopen van de slechte (kanker)cellen.

Pure angst

Ik zag vreselijk op tegen deze sessie. Het lukt me maar niet om het ziekenhuis en de chemo als genezing te zien. Rationeel misschien nog net wel, maar mijn gevoel spoelt de rede moeiteloos weg. De oncologe legt me uit dat de misselijkheid bij taxotere meestal grotendeels achterwege blijft. "Meestal," echo ik. "Je hebt blijkbaar moeite om het te geloven," merkt de oncologe: "maar je hebt je deel nu echt al wel gehad met de zware misselijkheid door de FEC." Zaterdag en zondag ben ik zo blij dat het sussend toontje terecht was. Geen misselijkheid! Dat ik minder goed kan slapen door de cortisone die de bijwerkingen in toom houdt, neem ik er met de glimlach bij.

Na het weekend krijg ik wel een mentaal dipje. Weg positiviteit-wegens-we-zijn-toch-al-over-de-helft! De waslijst mogelijke bijwerkingen worden één voor één realiteit en verstoren ongevraagd mijn innerlijke rust. Verminderde weerstand, vermoeidheid, kortademigheid, darmproblemen, pijnlijke spieren en gewrichten en verandering in smaak. De koppijn, duizeligheid, de rare zenuwpijnen en de vieze smaak in mijn mond zijn de grootste humeurverpesters. Daarbovenop merk ik dat mijn weerstand weer een trapje afgebrokkeld is. Ik voel dat het echt lastiger wordt, ook mentaal. Dinsdag trekt de zware mist niet op, noch buiten, noch in mijn hoofd.

Dan is het uitkijken naar mijn bloeduitslag vrijdag. Hopelijk zijn de waarden goed, want men voorspelt voor 't weekend een weerstandsdipje. De neutrofielen - de witte bloedcellen die me moeten hoeden voor infecties - stonden vorige vrijdag maar op 1000 en dat is de onderlimiet om een fluosessie te mogen aanvatten. En vandaag precies een week later staan ze op amper 400, echt heel laag dus. Omdat ze al eens op 500 stonden, neem ik preventief antibiotica en mag ik binnenkort een soort epo-spuitjes krijgen. Goed gezien van die dokters: ik kan een boost inderdaad goed gebruiken, want de wielerklassiekers staan voor de deur. En tegen de Tour de France wil ik mijn topvorm (enkelvoud) terug, met of zonder doping ;-)

Ook de kwaadheid in me manifesteert zich af en toe. Kwaadheid om wat die rotkanker mij, mijn gezin en mijn familie aandoet. Klagen en vloeken helpen me wel niet verder, maar het doet gvd wel eens deugd! Ach, ik troost me met de gedachte dat we alweer een stapje verder zijn. Nog twee fluosessies te gaan. Laat de zonnestralen deze dagen dan maar verdampen tot mistige herinneringen. Herinneringen aan wat ooit m'n borstkanker geweest zal zijn. Op een mooie dag.

13 opmerkingen:

  1. Hey Evy

    Testje want mijn net ingetypte tekst is foetsie:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oké, gelukt...

    Het is verdraaid de eerste keer dat ik gvd een afkorting van een vloek hier op je blog tref. Je zou gvd van minder vloeken, zagen en klagen!!! Da mag ook al eens hé. Je doet zo hard je best om alles positief te zien, (groei)kansen te ontdekken, de moed erin te houden. Het is zo'n mooie kracht. Maar er is ook die andere kant. Soms is het gewoon op... Laat het maar gebeuren. Ik zou zelfs zeggen: het hoort erbij. Meer nog: naar mijn gevoel en ervaring is het zelfs deel van het genezingsproces. Ik meen het, écht:-).

    Was blij je donderdag op EA te zien. Je was er helemaal. Met je onmacht en je verdriet. Maar ook met je zorg om anderen,je passie voor je job en het Leven. Met je ontwapende humor en je lieve glimlach. Ik kijk ernaar uit je donderdag terug te zien.

    Liefs en warme knuffel
    Griet x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Evy,

    ben toevallig op je blog geraakt, ben ook een lotgenote, heb ook 3 fec kuren en 3 taxotére kuren gehad, weet wat jij nu doormaakt
    ik wens je veel kracht, moed en sterkte toe, en je kan gaan aftellen, nog 2 kuren en je bent er vanaf
    groetjes Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liefste Evy,

    In al jouw berichtjes hier op je blog, las ik alleen maar positieve kracht van jou. Het is dan ook meer dan normaal dat er nu eens een wat minder berichtje staat. Alhoewel minder, ondanks alles merk ik toch dat je er nog steeds volledig voor gaat. Hoe jij je nu voelt kan ik echt niet weten, maar ik kan zeer goed begrijpen dat het soms eens nodig kan zijn om eens goed te vloeken, zagen en klagen. En ik ben er ook zeker van dat niemand jou dat kwalijk neemt. Want we hebben allemaal jouw innerlijke kracht al mogen leren kennen. En die komt zeker terug.

    Ik hoop dat heel snel te zon mag beginnen schijnen in jouw leven. De winter heeft lang genoeg geduurd!!

    Kus
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Evy,

    Ja we moeten het toegeven hé, het is echt geen lachtertje die chemo ! Ik weet perfect wat je nu doormaakt, voel ook die boosheid die nu en dan de kop opsteekt. Wij vrouwen, waarom moeten wij borsten hebben gvd (vroeg ik mij af) tuurlijk ze bezorgen héérlijke melk voor onze pasgeborene, maar daarna.... maken ze ons alleen maar ziek ! GVD gvd heb ik ook dikwijls uitgesproken.Dat kan zo'n deugd doen.
    Tip : wat die vieze smaak betreft : vele, vele ijsblokjes hebben mijn leed toen verzacht.
    Veel sterkte en... blijven vechten hé meid !
    Warme groetjes,
    Cathy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    die agressiviteit tijdens Taxotere herken ik.
    Elke keer was ik 1 dag zo kwaad vanbinnen en kwam het er ook wel eens uit.
    Dat gaat over. Maar laat het er dan ook af en toe eens uit.

    groetjes,
    Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Evy,

    er komt een dag ... zeker!
    ik ben nu zo ver, dacht ook eerst er komt geen einde aan maar je ziet, de behandelingen gaan voorbij. En je mag gerust eens vloeken hoor, heb dat ook gedaan en het lucht 'eventjes' op.
    Hou er de moed in, ik duim voor jou

    veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Evy

    Vloeken doet deugd en een dip(je) hebben is niet meer dan normaal zeker, sterker nog jij hebt er bijna "recht" op. Ik zit deze week thuis met de griep en het steekt mij al tegen dat mijn lichaam niet mee wil, hoe moet jij je dan tijdens dit ellenlange proces voelen? In ieder geval weet dat we aan je denken en hou er vooral de moed in. Na die verdomde regen priemt de zon er vroeg of laat sowieso door...

    Veel liefs,

    Nat*

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je hebt ook recht om boos te zijn.sterkte en weet je doorgaan en het zal een mooie lente zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het alleszeggend gedicht 'Driehoeksverhouding' van jouw man in de voorgaande bijdrage mag je sterken in deze moeilijke tijd, Evy. Men hoort vaak in het leven dat 'men meevoelt', 'weet wat het is', 'er kan inkomen', enz... Dat is uiteraard heel goed bedoeld, maar voor wie het zelf overkomt, blijkt het helemaal anders te zijn: de barre realiteit namelijk. En in die realiteit moet je vechten om te leven en dat doe jij met alle kracht en dat is goed en je gaat winnen. Wedden dat de lente me straks gaat gelijk geven?

    Groetje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. waarom zou jij je boosheid eens niet mogen uiten.. het is ook niet niks, hé.... maar kop op... nog 2 chemo's en de lente komt in zicht...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kop op en vechten... je bent over de helft... ik weet waar je doormoet en wens je veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. t' is misschien raar om te zeggen, maar ik ben blij dat ik ook eens je boosheid kan bespeuren.
    Ik ben ervan overtuigd dat je in het leven enkel kan genieten als er contrasten zijn.
    Zonder boosheid zouden we niet weten wat blij zijn is...
    Zonder ziek zijn, weten we niet hoe goed we het hebben als we gezond zijn!
    Dus na die boosheid komt blijdschap terug, na het ziek zijn zal je nog zo genieten van je gezondheid!!!

    BeantwoordenVerwijderen