vrijdag 7 november 2008

Let the battle begin!

Laat ik maar beginnen met wat feiten:
Begin oktober voelde ik een gezwel in mijn rechterborst.
Op 20 oktober 2008 kregen we de diagnose: borstkanker. Wat een schok!

Omdat het gezwel redelijk groot was en uit de punctie bleek dat het kwaadaardig was, werd er beslist mijn rechterborst te amputeren en - uit voorzorg - de klieren onder mijn rechteroksel weg te nemen.

Op 27 oktober 2008 werd ik geopereerd in het UZ van Gent. Op de heenweg had ik nog twee borsten, op de terugweg maar één. Vandaar dat tekstje bovenaan deze blog: ik hoor nu bij die mensen waar een stuk aan ontbreekt.

Nu ben ik natuurlijk nog wat moe van die operatie. Maar al bij al viel de pijn wel mee. En ik laat goed voor me zorgen - wat niet altijd gemakkelijk is. Het lastigste is nu dat er zich in de wonde - die eerst wel goed genas - vocht opstapelt , en dat is heel vervelend; hopelijk betert dat snel.

Op woensdag 5 november 2008 kregen we de precieze diagnose, na het onderzoek van het weggehaalde weefsel. En het was weeral slecht nieuws:
- Er zijn 2 kankertumoren in mijn borst gevonden: de ene 3,5 cm, de andere 0,7 cm
- Van de 18 weggehaalde okselklieren waren er 6 kwaadaardig; en dat was opnieuw een klap
- De gezwellen zijn hormoongevoelig.

Het goede nieuws is dat alle kankergezwellen uit mijn lichaam zijn en dat lever, bot en longen gespaard zijn van uitzaaiingen.

Het slechte nieuws is dat er een heel agressieve therapie volgt, om zoveel mogelijk uit te sluiten dat die kanker later ergens anders opduikt:
- Chemotherapie: 6 maal om de drie weken, dus 21 november, 12 december, 2 januari, 23 januari, 13 februari en 9 maart
- Lokale bestraling op de oksel en (ex-)borst: 6 weken, elke weekdag - van begin april tot midden mei
- Pilletjes om de hormoonproductie in mijn eierstokken te bevriezen: extra bescherming. Met andere woorden; ik ben 28 jaar en ga binnenkort in de overgang. Gelukkig is ons gezinnetje al compleet!

Mijn dochtertje Nina (3) hebben we van in het begin zoveel mogelijk informatie gegeven.
Anders begint ze toch maar te fantaseren. Ze leeft ook al wat mee op haar manier, en dat is leuk, ontroerend soms: "Heb je je borstje al terug mama?" "Heb je nog veel pijn?" "Is jouw haar al weg?" "Mag ik dan ook een sjaaltje, een roze?"; vaak gepaard met een knuffel en een zoen. Gisteren zei ze nog: als ik vier jaar ben (in juni 2009), zul je helemaal genezen zijn mama. En als ik 5 jaar ben, zul je weer twee borstjes hebben.
Mijn zoontje Leon (1) is gelukkig nog wat te klein om dit te beseffen. Maar knuffelen doet hij wel veel. Ik moet wel vermijden om kleine Leon op te tillen, want dat is niet goed voor mijn arm.

Mijn man Dieter steunt me natuurlijk ook enorm; we gaan er echt samen door als koppel.
En de steun van familie, vrienden, collega's, mensen van mijn opleiding en eigenlijk van de hele buitenwereld doet enorm deugd natuurlijk!

De combinatie van chemo en bestraling zal wel lastig worden; en ik zal ongetwijfeld lang moeten recupereren. Maar de reactie op de therapie verschilt enorm van persoon tot persoon, hebben ze ons verteld in de borstkliniek. Mijn haar gaat er sowieso af, al weten ze niet precies wanneer, bij de meesten is dat 3 weken na de eerste chemo.
Maar mijn 4-jarige opleiding tot Psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving (IV) blijf ik volgen: ik ben vastberaden om in juni af te studeren. Want het leven is meer dan kanker bestrijden alleen.

Reageer gerust op mijn berichtjes (via de knop "reacties" onderaan elk berichtje): zwijgen is zilver, spreken is goud en schrijven is platinum.
Maar vergeet me natuurlijk niet te bellen, mailen of eens langs te komen.
Want praten helpt! ;-)

Let the battle begin!

Liefs
Evy
---
PS Zo kun je mijn blog volgen:
1) Door regelmatig te surfen naar mijn blog: http://evy-meisman.blogspot.com/
2) Registreer je als Volger (via de knop in de rechterkolom). Surf dan regelmatig naar http://www.blogspot.com/, meld je aan met je e-mailadres en wachtwoord. Dan zie je je Profiel en een Leeslijst met de nieuwe blog-berichten waar je kunt op klikken.

13 opmerkingen:

  1. Dag lieveling
    Ben trots op jou! En niet in het minst op je positieve instelling, je energie, ...
    De rest zeg ik je zelf wel.
    Je schat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Evy,
    Wat een leuke foto van je man Dieter en jezelf.
    Het gaf me direct het gevoel van :"die twee hebben een tof leven" Wow !
    Gisteren heb ik jouw verhaal persoonlijk horen vertellen.
    Het gezwel, de klieren, de chemo die er nog aankomt en natuurlijk je borstoperatie.
    Mij schrikt het niet af om dingen te benoemen die er voor jou toe doen;een borst minder;een eerste stap in je battle.
    Je vertelde het heel strijdvaardig, maar ook rustig en sereen.
    Laat vooral weten wat je nodig hebt.
    Praten, natuurlijk, maar wordt het te veel ? Laat het dan weten hé.
    Bring it on...
    Alle steun voor jou en je man, Ninna en Leon...want borstkanker heb je nooit alleen, dus ook groetjes aan hen
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zusje,
    Ik vind het supertof dat je dit doet.
    Er is veel moed en kracht nodig om zo openlijk te kunnen schrijven over kanker, maar iedereen die je kent weet dat je een sterke vrouw bent en daar bewonder ik je voor.

    Dikke kus,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag lieve zus,

    Met veel verbazing en een een dikke krop in de keel heb ik kennisgemaakt met je blog. Je weet dat het nieuws me net als jij een schok heeft bezorgd en ik geef toe dat ik nog steeds een beetje in ontkenning leef. De gedachte 'mijn zus heeft borstkanker' popt vaak ik me op, maar lijkt geen werkelijkheid. Ik vind het dan ook fantastisch dat je dit doet, dat je zo open kunt praten over wat je voelt, wat er in je omgaat en wat het leven met het woord kanker voor je betekent. Het is een vies woord hé, het wordt alleen maar met negatieve dingen geassocieerd, maar jij, jij vindt er positieve dingen in, kracht, moed, doorzettingsvermogen! Ik bewonder je, lieve zus, en ik hou van je, dat weet je! Ik wil samen met jou deze strijd aangaan en ik sta naast je, heel dicht, want we zijn zussen - door dik en dun!
    Dikke kus en knuffel,
    Je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Evy,

    Met veel bewondering heb ik je blog gelezen. Het voelt precies aan of ik heb die geschreven. Ik ervaar zo die strijdlust en de positieve ingesteldheid. Want ik heb er ook keihard tegen gevochten ! Ook al zal het moeilijk worden; positief blijven; d.i. de helft vd genezing. Mijn dokter vertelde me zelfs dat chemo bij positief ingestelde personen veel beter verdragen wordt. In het kort mijn verhaal : ben Cathy Bossue 45j. gehuwd,dochter Nele 19j en Leen 16j wonende te Waregem.Sept 2007 rechterborstamputatie;6 okselklieren weg(had ook 2 tumoren zitten).Daarna 6 kuren chemo - 25x bestraling -3wkl baxter herceptine gedurende 1j(kanker hormoongevoelig) - hormoonremmer Tamizan gedurende 5j. Een ganse boterham hé. Momenteel heb ik reeds 11 baxters gehad, nog 7 te gaan joepie !! Je zal zien achteraf kan je moeilijk geloven dit alles te hebben doorstaan. Tijdens de chemo ben ik niet één keer misselijk geweest,wel verschrikkelijk doodmoe! Niet te onderschatten maar met te slapen geraken we erdoor. Het plaatsen vd port-a-cath gaf bij mij veel problemen,waardoor hij terug werd verwijderd en dan maar steeds in de arm geprikt,wat iedere x prima verlopen is. De bestraling moet je ook niet afschrikken : ik heb daar totaal gene last van gehad.Enkel naar het einde toe een beetje vermoeidheid en ja nu nog steeds is het alsof die plaats meer zon heeft gezien. Ik kan je een heel goede creme aanbevelen maar dat is voor later hé. Verder voel ik mij prima ! Na een jaar thuis ben ik november 2008 terug a het werk. Ik hoor er terug bij ! Ik wens je héél veel succes bij de eerste kuur. En ja, na die eerste kuur vielen mijn haren uit. Mijn man heeft het dan maar(na lang treuzelen van mij)helemaal afgeschoren. Maar sjaaltjes en pruiken doen wonderen ! Als je vragen hebt, stel ze mij maar. Ik duim voor
    je vrijdag da,da, tot gauw
    cathybossue@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve lieve Evy,

    Woorden schieten tekort om te zeggen hoe trots ik ben op mijn dappere collega!!! En ook de woorden van een oude bekende schieten spontaan door mijn hoofd bij het lezen van jouw blog : "MOOOOOI" ;-)
    Ik kom jou gauw bezoeken met de beloofde Marokkaanse foulards!
    Zonnige afrikaanse vibes kan ik jou helaas niet meer sturen aangezien ik terug in het koude belgenland ben, MAAR ik stuur je wel alvast massa's energie-rijke positieve-steunknuffels!

    Dikke zoenen voor jou en jouw lieve man en kindjes!

    Tine P.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ga zo door met schrijven,je doet dat heel goed!

    Ik ben de ma van Elly,weblog'CARPE DIEM'

    Kom nog terug lezen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Evy,

    Ik ontdekte per toeval je blog.Ik ken je niet, maar als ik je lees begin ik je ongelooflijk sympathiek te vinden en ik leef met je mee. Het is niet eerlijk maar een mens moet hier door. Ik wens je heel veel sterkte, veel steun heb je duidelijk al!
    Ik zal zeker nog vaak komen lezen, en hoop dat alles goed gaat met je.

    Tania

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Evy,
    gewoonweg knap hoe jij dit alles draagt en deelt met anderen. Ik duim voor de 100 genezing. En ook chapeau voor je man, jullie staan samen zeer sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo mijn naam is murielle en ben 46 over drie maanden terug werd er ook borstkanker vastgesteld in mijn linkerborst waar twee jaar geleden al een goedaardige tumor werd weggehaald,er werd een borstsparende operatie gedaan en de drie sentinelklieren werden verwijderd na twee weken mochten de draadjes eruit en met veel moed en hopend dat alles achter de rug was stapte ik naar de gynecoloog waar ik te horen kreeg dat de sentinelklieren waren aangetast en ze niet zeker waren dat alle kankercellen waren verwijderd ,een volledige verwijdering van de borst met daarna een nabehandeling van chemo en bestraling geef mij 95 procent kans op genezing heb dus geen moment getwijfeld,ondertussen is mijn borst al een week verwijderd en moet ik eerlijk zeggen dat ik buiten een steekje geen pijn heb gehad volgende week mogen de draadjes eruit en dan volgt de nabehandeling waar ik toch een beetje bang van ben 24 SEPTEMBER 2009

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Evy en Dieter Wij sturen jullie een hart vol liefde en gaan mee op weg met jullie.
    Heel veel moed.
    grt tante christa en sofie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Evy, Ilse en Wim,

    Ik ben Cindy Vanderbeken en ik woonde in jullie straat toen we nog allemaal heel kleintjes waren ;-)).
    Mijn vader kwam altijd met onze hond puky langs bij jullie pa, maar die had een iets grotere hond herinner ik mij met zwart lang haar. Misschien weet je wie ik ben.
    Ik kreeg jouw site door van mijn broer Andy en ik ben ad grond genageld.
    Ik herinner mij jou, Evy nog als de kleine zus van Ilse en de nog kleinere Wim met zijn fietsje die altijd rond de zussen hing om te mogen meespelen in de Kleurvinge.
    Het lijkt zooo lang geleden nu ik dit lees en jullie zijn volwassen vrouwen en man geworden. En Evy, inderdaad, wat een krachtige vrouw en mooi mens ben jij (geworden) als ik jou lees op je blog!
    Jij hebt stilletjesaan jouw proces doorlopen tot deze uiteindelijke vaststelling, maar ik sta achter je.
    Ook ik heb nooit artsen geloofd en ging mijn eigen weg in het alternatieve en ik heb ze al dikwijls ongelijk bewezen door toch te genezen, weliswaar gaat het dan over pijntjes niet te vergelijken met wat jij nu doormaakt, maar het gaat om de spirit !
    Blijf geloven in de zelfgenezende kracht van jouw lichaam en vraag om de juiste mensen te mogen ontmoeten die jou hierbij kunnen helpen en zoniet de kracht om dit te dragen.

    Ik stuur jou heel veel kracht, energie, warmte en zachtheid voor jezelf!
    Vanaf nu wandel ik ook mee met jou.

    Sterkte!

    Cindy Vanderbeken
    cvanderbeken@hotmail.com
    0477/34.86.44

    BeantwoordenVerwijderen