maandag 24 november 2008

Koning winter regeert

Eerst en vooral bedankt aan iedereen voor de leuke reacties op mijn blog en de complimentjes voor mijn positieve ingesteldheid! Maar kijk: mijn berichten zullen niet altijd even opgewekt en positief zijn; ik kan maar schrijven zoals ik me voel.

De eerste fluosessie is achter de rug. Nu ja, achter de rug: ik ondervind de gevolgen aan den lijve. Misselijkheid is de eerste 4 à 5 dagen onvermijdelijk, hadden ze me verteld. Ik kan dat best vergelijken met de eerste drie maanden van toen ik zwanger was van Nina en Leon. Dat betekent: te misselijk om te eten, maar toch eet ik beter iets, want een lege maag werkt de misselijkheid nog in de hand. En als ik dan iets eet, ben ik daar dan weer misselijk van... Me verplaatsen van mijn bed naar mijn zetel is al een hele opgave. Het grote verschil met een zwangerschap is dat ik geen baby in de plaats krijg op het eind.

Mijn slecht humeur stak donderdag al de kop op toen ik eventjes naar het UZ moest om de poortkatheter in mijn borstkas te laten plaatsen. 'k Had dat als een tussendoortje gezien, maar mis poes. Het is nu eenmaal een - weliswaar korte - algemene verdoving, waardoor ik de ganse dag toch wat mottig was. Maar erger vond ik: niemand had gezegd dat ik die linkerarm amper ging kunnen bewegen nadien, bovenop de rechterarm die ik nog niet zo beweeglijk is door de operatie. Gelukkig was Dieter er om me na de operatie weer in mijn veel te ingewikkelde tenue te helpen.

Vrijdagmorgen 21 november: op weg naar alweer een primeur: de eerste fluosessie. Best spannend en tegelijk ook een beetje beangstigend om de verhalen en de beelden die ik in mijn hoofd heb te toetsen met de werkelijkheid. Eens aangekomen op de dienst Medische Oncologie (Waarom heet dat niet gewoon "Oncologie"? Alsof er ook een dienst "Niet-medische Oncologie" bestaat; eentje voor kankerpatiënten in hun vrije tijd, misschien?), ben ik plots wel blij dat die poortkatheter er zit, want dan moeten ze weer geen kwartier prikken om een ader te vinden voor het fluo-infuus. Ik heb me voorgenomen om niet te denken in termen van "dat vergif", of "chemisch spul"; maar om te denken dat iedere druppel die ik krijg een druppel dichterbij genezing is. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ook omdat de dienstdoende oncoloog ons naast de de hoofdwerking (sneldelende celletjes vernietigen) ook gedetailleerd informeert over de waslijst aan mogelijke bijwerkingen: van irritaties in de mond over braken tot haaruitval en een zwakke verdediging. Zodat ik ze zou herkennen en netjes kon bijhouden, begrijp ik wel.

"Hoe gaat dat eigenlijk zo'n fluosessie?" Deze en de volgende twee sessies (12 december en 5 januari) krijg ik een zogenaamde FEC-chemosessie, naar de eerste letters van de 3 stoffen, de laatste drie fluosessies krijg ik een andere stof toegediend: taxothere. Concreet gaat dat zo: eerst een baxter medicatie tegen misselijkheid (Zofran, maar wij zeggen Zorro), gevolgd door een baxter Epirubicine, een baxter Cyclophosfamide en ten slotte een baxter Fluoro-uracil. Telkens ongeveer een kwartiertje per baxter, met wat fysiologische spoeling tussendoor. Die Cyclophosfamide-stof is trouwens een derivaat van mosterdgas - na WOI werd ontdekt dat mosterdgas bij sommigen een beenmergremming veroorzaakt had, en net na WOII werd deze stof voor het eerst toegepast bij de behandeling van kanker. Nu snap ik al beter waarom ik misselijk ben: voor de oorlog tegen kanker zijn ze de mosterd gaan halen bij de nazi's ;-)

Mijn lichaam sputtert eerst nog wat tegen: meteen nadat de eerste druppels van de bloedrode, toch een beetje fluo-achtige baxter in mijn lichaam lopen, krijg ik overal jeuk. Dieter moet me assisteren om te helpen krabben, want ik kom handen tekort. De verpleegster stopt de behandeling en haalt de oncoloog erbij. Die jeuk blijkt een "milde" allergische reactie te zijn, "dat gebeurt wel eens". Met eerst een baxter anti-allergicum (Tavigil, iets met cortisone), zou dat opgelost zijn. Ik ben er wel wat groggy door en zoek toch eventjes het bed op. Nadien blijft de jeuk weg en na de fluobaxter gaan nog twee kleurloze baxters vlotjes binnen. De verpleegster kijkt trouwens maar raar als Dieter doodserieus, gespeeld bezorgd vraagt of ik nu licht zou geven in het donker. "Nee, maar 't zou wel handig zijn hé," lacht ze uiteindelijk toch.

Op de middag zit het erop en Dieter en ik gaan een lekker hapje eten. Nog snel even genieten voor de smaakpapillen aangetast worden, vandaar ook dat ik Dieter donderdagavond nog om lekkere frietjes van de frituur stuurde. Tijdens het middageten hebben we het over hoe ik me erbij voel - gelukkig kunnen mijn schatje en ik hier veel en goed over praten, want dat is écht nodig. 's Morgens op de dagkliniek en ook nadien heb ik echt een vies gevoel: het gevoel van vreemde stoffen die precies een storm in mijn lichaam zullen ontketenen.

Zoals voorspeld, voel ik de misselijkheid vrijdag pas in de late namiddag opkomen, tot 's avonds - gelukkig heb ik nog niet moeten kotsen, dat haat ik. En constant vraag ik me af: voel ik nu iets of niet? Beeld ik me dat nu niet in? Zou dat toch niet zijn doordat ik weet dat ik misselijk kan worden…? Anyway, gelukkig heb ik een heel arsenaal zorropilletjes meegekregen en die doen wel hun werk. Zaterdag voel ik me iets beter, wel nog heel moe. Bij mij valt het misschien nog mee, denk ik al. Misschien kunnen we zondag toch nog bij vrienden brunchen. Niet dus! Het is alsof koning winter me zondag met die laag sneeuw kwam vertellen dat de winter vroeg is, en keihard... en koud en kil wordt. Alsof ik dàt nog niet wist! Mocht het niet van de schilderachtige eerste sneeuw geweest zijn: zondag was een dag om vlug te vergeten. Mijn lichaam verkeert in een algemene staat van malaise, dus mijn geest ook.

Alsof dat niet genoeg is, wordt Leon ziek, dat arm ventje heeft koorts, volgens de kinderarts een virale infectie op de luchtwegen. Nina heeft ondertussen wel een fantastisch sneeuwweekend beleefd samen met oma en opa in d'ardennen. Het was dit weekend een leuke afwisseling om haar vrolijke stemmetje over de telefoon te horen vertellen over de sneeuwman die ze gemaakt had en de sneeuwbal die ze naar oma gemikt had. Tussen haar gekwetter door liet Nina wel nog eens weten: "Ik breng veel sneeuw voor je mee naar huis en ga je een kusje geven, want jij bent nu ziek, hé, mama."

"Ja hoor kindje, een beetje wel."

27 opmerkingen:

  1. Dag Evy,

    jammer dat je niet bij kon zijn gisteren, maar gelukkig was Dieter bij je om je met veel liefde en warmte te omringen!
    We hebben wel aan je gedacht en ook hier werd gepraat over je moed, relativerings- en doorzettingsvermogen. Als het even niet gaat, aarzel dan ook niet om je hart te luchten.
    Morgen dag vier na de eerste fluosessie, dus het ergste is voorlopig voorbij.
    We blijven positief.

    Veel liefs, sterkte en tot binnenkort
    Leen
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefste Evy,

    Ik heb mijzelf voorgenomen om steeds als jij iets schrijft ik iets ga terugschrijven. Dus hier gaan we.
    Meisjemeisje, waar haal je de moed naast jouw ziek zijn zo gedetailleerd alles op te schrijven wat ze allemaal met jou gedaan hebben en hoe je alles beleefd. Echt heel knap hoor.
    Dat je berichtjes niet altijd even positief zullen blijven was te verwachten, maar toch zie ik al jouw moed nog door je woorden heen en dat is al prachtig op zich.
    Ik ben ook heel blij te lezen dat je er zo goed met Dieter over kan praten, want dat kan je alleen maar ten goede komen.

    Weet dat we iedere dag aan je blijven denken.

    Knuffel en misschien eens tot binnenkort,
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Evy,

    Er is niemand die van je verwacht dat je gedurende het hele proces steeds even moedig en sterk en positief zal zijn. Zelfs zonder de ziekte heeft iedereen toch betere en mindere dagen. Het getuigt juist van heel veel moed en kracht volgens mij dat je op momenten dat het minder gaat dit durft uit te spreken en hulp, steun en aanmoediging vraagt want dat helpt je er telkens weer door, daar ben ik van overtuigd. Als ik goed geteld heb zou het slechtste van de misselijkheid van de eerste kuur morgen over moeten zijn dus bijt nog even door en weet dat we ook hier in Italia aan je denken! Ontzettend veel sterkte en blijf positief, Vero

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dikke knuffel Evy...
    Optimisme, warmte, liefde,strijdlust... en al het nodige om door die "harde" fluorwinter te geraken, worden alvast met de Sint uit het verre Spanje opgestuurd hoor...
    Bedankt voor alle informatie die jullie ons geven, zo kunnen we "meeleven" met jullie.
    Zoals velen je al gezegd hebben...als het 1, 2...of meer dagen niet gaat...laat het dan ook weten hé...dan staan we er ook hoor.
    Tot later.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag zusje,

    Je eerste fluokuur zit erop en ik heb alvast een eerste datum doorstreept op mijn mentale kalender. Vrijdag ben ik opgestaan met de gedachte aan jou en je eerste chemo en ze heeft me die dag niet meer losgelaten. De eerste keer is toch het meest beangstigend hé, je weet nog niet goed wat het net zal zijn, hoe het zal verlopen en vooral hoe je je erbij zal voelen. Ik heb je dit weekend niet aan de telefoon gehad, je hebt veel gerust, maar je ventje kon me telkens wel een gedetailleerde beschrijving geven van hoe je je voelde, wat me wel geruststelde. Toch ben ik blij het ganse verhaal van hoe het net allemaal verlopen is op je blog te lezen, die trouwens weer heel verfrissend was! Weet je wat ik het leukst vind aan je blog? Dat ik telkens als ik het lees, het gevoel heb dat je naast me zit en gewoon tegen me aan het praten bent. Het is zo puur en 100% jou, dat het bijna tastbaar wordt! Het is trouwens ook fantastisch om te zien hoeveel mensen er reageren op je blog, dat alleen al moet je ongelofelijk veel deugd doen. Het doet mij al deugd om te zien dat je vanuit zoveel hoeken warme harten toegedragen wordt! Maar hoe kan het ook anders…

    Dikke kus en knuffel en tot morgen, kunnen we lekker bijpraten!

    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Evy
    Al een paar dagen na je eerste fluocockail.
    Ik reageerde al een paar keer op je blog, maar het lukt me niet altijd om 'reactie te plaatsen ( iets met foute aanmelding ).
    Dus, opnieuw proberen.
    Ik me er iets bij voorstellen, of toch ook niet, wat die medicatie zo allemaal moet doen met lijf, leden, lief en’t hoofdje
    Straf spul, die medicatie…die namen zijn heel wetenschappelijk, en precies een beetje steriel zo…
    Behalve Zorro ; de man in’t zwart, met steigerende paard, het ‘slechte bestrijdend en die alle malaise komt wegnemen. Wow.
    Ik kan me dat heus niet voorstellen dat jouw celletjes dit moeten meemaken.
    Vooral als ik die spontane, energieke foto’s zie van jou. Je pakt goed op papier en in’t echt ook hoor.
    Als ik je blog lees hoor ik je stem en is het alsof je in de buurt bent en dit gewoon – nou ja gewoon – allemaal vertelt.
    Als je zoiets kan teweeg brengen, komt daar een boek van.
    Hopelijk ben je niet te lang ‘mottig’, dat is niet plezant.
    Optimisme, enthousiasme, humor zijn mooie dingen, maar scherp en dagen dat het minder gaat kan ook hé.
    Als je maar veel veel liefde, liefde, love, zorg en erkenning gaat vragen, dat helpt hé en heb zo het vermoeden dat jouw familie daar goed in voorzien is !
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Evy,

    Wij (de Izegemse collega's van het CGG) willen je langs deze weg een groot hart onder de riem steken.
    Aangezien we ons niet kunnen voorstellen hoe alles voor jou en jouw familie nu verloopt, willen we toch niet nalaten jou te zeggen dat we in onze gedachten bij jou zijn.
    We wensen je vele goede moed tijdens de moeilijke dagen en hopelijk mag je veel energie halen uit de dagen waar de zon iets beter schijnt.

    Vele genegen groetjes en tot mails,

    Peter en de Izegemse collega's

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Evy

    Het spijt me weeral te ontdekken dat we er weeral een jonge lot/bloggenote bij hebben. Zelf heb ik net mijn strijd geleverd en ben aan mijn revalidatie begonnen. Ik wil je bij deze veel moed en sterkte toewensen. Geloof me er komen echt wel betere tijden aan en vooral niet vergeten tijdens al die behandelingen toch nog te genieten van het leven ...

    Lieve groeten
    Sandra alias GI Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Evy,

    Dag zes? na je eerste chemo ... ik hoop dat de "betere" daagjes na de chemo hun intrede reeds deden ... ik gun je ze in ieder geval van harte. Mij lieten ze telkens toe om mijn batterijen terug op te laden en toch een beetje de illusie van mijn oude leventje met manlief en de kids terug op te bouwen...

    Ik herken alvast veel in wat je tot nu toe geschreven hebt en zal hier vaak komen piepen hoe het met jou en je gezinnetje gaat. Ik wens je veel sterkte, tot blogs ... mails ... ziens?

    PS: bedankt voor de reactie op mijn blogje ... ik heb er ook een link opgezet naar jouw blog ... laat maar weten als je het geen goed idee vindt, dan haal ik het er snel weer af.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Evy,

    Gemengde gevoelens toen ik je berichtje op mijn blog las...sh**weeral een jonge meid erbij, waren mijn eerste gedachte! En plots kwam weer dat ellendig vraagje...waarom?! Maar 't is zinloos...er komt toch nooit een antwoord op!
    2 jaar geleden stond ik waar jij nu staat...een moeilijke tijd...maar ook een heel mooie, intense en gelukkige periode...Probeer in je goei dagen zoveel mogelijk te genieten van de kleinde dingen, van dingen die jouw hart verwarmen!
    Ik blijf alvast jouw blog volgen...net zoals Flupque heb ik een link gegeven...dus laat maar weten als je dat niet leuk vindt?!
    Enne als de vragen komen...shoot!

    Veel sterkte nog!
    Wen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Evy,

    ja, het is Godgeklaagd dat er dagelijks nieuwe slachtoffers bijkomen, ikzelf ga nu na de chemo's aan de bestralingen beginnen, sta dus al een stuk verder dan jij, maar troost je, ondanks alles gaat de tijd toch vlug voorbij hoor;
    Ik ga jou op mijn blog ook een linkje geven, dus indien liever niet laat maar weten hé

    Dank je om op mijn blog te komen lezen, ik kom je hier ook volgen, en vergeet niet: jij bent nu het allerbelangrijkste!

    veel sterkte!
    Claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo,

    Telkens er een lotgenote van jonge leeftijd bij komt, word je even stil.
    Voor ieder van ons is het anders en toch blijft zoveel herkenbaar.

    Schrijf jouw verhaal, laat het los op je blog.

    Goede moed.
    Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Evy, bedankt voor je bezoekje bij mij... natuurlijk ga ik je blogje volgen. Heb je al een link gegeven op mijn blog. Houd de moed erin... misschien vind je steun in onderstaand gedichtje.

    Lotgenoten, liever niet gehad natuurlijk,
    maar toch blij dat ze er zijn.
    Zoveel begrip, zoveel herkenning,
    hetzelfde verdriet, dezelfde pijn.

    Een rots in de branding op elk moment,
    als het even niet meer gaat.
    Een lief woord, een luisterend oor,
    of iemand die even met je praat.

    Het niet steeds weer uit te hoeven leggen,
    wat je telkens weer voelt.
    Niet ongevraagd medelijden,
    hoe goed dat soms ook is bedoeld.

    Nee, alleen een blik of enkel woord,
    en de ander weet exact wat ik bedoel.
    Dat is de steun die mij erdoor helpt,
    geloof me, dat scheelt een heleboel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Evy,

    Bedankt voor je berichtje op mijne blog, ben direct hier komen kijken en ik verschrok wel, ik dacht : ocharme zo jong nog. Jij staat nog in het begin van alles, bij mij is het nu 2 jaar en half geleden dat ik de diagnose kreeg, heb ook 3 fec kuren gehad en 3 taxotère, 30 bestralingen en nu ben ik nog aan de hormoonkuur bezig. Ik ga je zeker hier regelmatig volgen en je wat moed inspreken want je hebt nu héél véél steun nodig, en die kan je van mij al krijgen.
    Als het je kan helpen , ik heb een dagboek waar mijn héél borstkankerverhaal opstaat, ook de reconstructie en zo.
    Ik wens je nog veel sterkte toe met je kuren en hopenlijk ben je niet teveel ziek ervan
    groetjes Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Evy,

    Chapeau meid, voor jou optimisme !
    Weet dat er mindere dagen aankomen,maar geniet volop van de betere.
    Geloof me,nu lijkt het een héél hoge berg die moet beklommen worden, eens de meet bereikt,ben je apetrots die klim getrotseerd te hebben. Het is hartverwarmend te weten dat je man een grote steun voor je is. Want... praten daar zal je nood aan hebben.Dus ook voor hem een dikke pluim !
    Tot mails, hoors, ziens misschien ???
    Dikke knuf,
    Cathy
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Evy,

    Telkens als je nieuws hoort van jonge lotgenoten, dan krimp je even in elkaar.
    Zelf ben ik nog altijd in behandeling met Herceptine.
    Weet dat je lichaam niet op elke behandeling hetzelfde zal reageren. Je zal door een moeilijke periode gaan, maar je zal ook nog goede en mooië momenten kennen tijdens je behandeling.
    Ik wens jou en je familie héél veel sterkte to de komende periode.

    Liefs,
    An Hannaert

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hej Evy,

    Naar aanleiding van je reactie op mijn blogje (my, myself and cancer) ben ik hier bij jou terecht gekomen.

    Het is een beetje een irritant cliché, maar met een positieve ingesteldheid kom je heel ver,.... maar je gaat je slechte momenten en dagen hebben,... niet tegen vechten, zou ik zeggen,.... traantjes laten kan alleen maar deugd doen....

    Ik wens jou, je man en kindjes veel sterkte en mooie momenten,.. want die zullen er nog komen, mooie en intense momenten die je zonder 'kanker' nooit zo zou ervaren hebben...

    lieve knuffel

    My, myself

    (my-myself-and-cancer.skynetblogs.be)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hé Evy
    via je reacties op de blogjes van de CCC-lotgenootjes (crazy cancer chics) bij jou terecht gekomen... heb zelf geen borstK gehad maar ben herstellende van baarmoederhalsK en aangezien je daar (gelukkig eigenlijk!) niet zoveel lotgenootjes van vindt, heb ik me maar tot de jonge mensen met borstK gericht... uiteindelijk zijn er toch veel gelijkenissen, hoewel ook veel verschillen... maar de kern vn het verhaal blijft hetzelfde!

    ook mijn eerste reactie was 'doeme, weer zo'n jong iemand', wat is er toch aan de hand met al die nieuwe jonge kankergevallen?!

    wel goed te lezen dat je zoveel steun krijgt vanuit je omgeving, dat kan je wel gebruiken hoor!

    en wat je ingesteldheid betreft... een positieve ingesteldheid zal je niet rechtstreeks genezen, maar het kan wel bijdragen tot minder last hebben en je af en toe ook wel goed voelen en kunnen genieten ... ik visualiseerde de chemo (cisplatine bij mij) altijd als pacmannekes die hap-hap-hap alle slechte celletjes kwamen opeten... maar ik heb dan ook een hoog 'kind'-gehalte, kijk maar es op mijn blogje, hihi!

    wens je heel veel moed en kom hier zeker nog es lezen...
    sterkte
    tricky
    http://sunflowertricky.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Evy,
    bedankt voor je reactie op mijn blogje. Ik ben ook even komen lezen en moest weer even slikken... weer iemand... weer die 'waarom?' Ik hoop dat je niet te ziek bent van die Fec, maar ik lees dat je heel dapper en heel positief bent ingesteld, je zal zeker winnen... ik duim voor je en volg je hoor !
    Groetjes,
    Anita

    PS: ik moet ook nog op 12.12 en 2.1 en 23.1 en 13.2 naar het ziekenhuis om zo'n baxtertje, 'k zal zeker aan je denken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Evy,

    De winter moet er nu eenmaal elk jaar aankomen. Zonder hem zou de zomer - en vooral de lente- ons misschien veel minder blij kunnen maken. Een échte (klare) winter vind ik trouwens ook best; ik heb het vooral lastig met die dagdurende duisternis..maar dan mogen we nog blij zijn dat we niet in het hoge Noorden geboren zijn.
    Een kaars... heeft iemand een kaars ..of een beetje menselijk licht.
    Oh ja ik heb ook nog een klein antwoordje op je vraag naar de terminologie die wij in ons (ziekenhuis-)wereldje zo achteloos gebruiken. Ik had er nooit bij stil gestaan dat iemand zich zou afvragen of er " een niet-medische oncologie" bestaat. Maar nu ik merk hoe jij dat woordje leest moeten we weeral eens bekennen dat wetenschap nog geen mens(elijke)-wetenschap is.
    Dan toch maar even de uitleg :
    Een ziekenhuis is in feite (nog steeds) georganiseerd op basis van de mensen die er werken ...
    We werken er hard aan om die organisatie nu om te draaien en ze af te stemmen op de mensen die we trachten te helpen; maar ondertussen vind je nog overal de sporen van die "aanbodgestuurde organisatie" .
    Dat aanbod bestaat in grote lijnen uit twee (of drie) disciplines : de interne geneeskunde en de chirurgie ( met de technische - radiologie, klinische biologie,... als evt. derde discipline). Vanuit die logica (?) bestaat er een chirurgische oncologie, die uiteraard "opereert" (die kende je al) en een medische oncologie, die zorgt voor de verdere behandeling ( met chemo en andere medicamenteuze therapie). Die laatste discipline wordt dus bemand en bevrouwd met internisten (medisch oncologen) die zich zo onderscheiden van de chirurgen.
    Dat onderscheid is trouwens niet alleen terug te vinden in de oncologie. Het wordt ziekenhuisbreed gehanteerd en is zelfs in onze reglementering voorzien. Elke patiënt die in een ziekenhuis binnenkomt moet - bij wet -ingedeeld worden in een groep. Dat dient om de ziekenhuizen te controleren. Zo een groep noemt men DRG (Diagnosis Related Group). Er zijn twee grote subcategorieën : de medische en de chirurgische DRG's.
    Sorry voor dit wel heel technische stukje.
    Jouw reactie zal ik in elk geval doorgeven aan ons team. Ze opent zeker de ogen van ons - slechtziende hulpverleners. Zo zal ze ongetwijfeld nuttig zijn voor andere mensen in dezelfde situatie.
    Hopelijk heb je zelf toch ook iets aan de uitleg.
    Groetjes
    M&H

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Evy,

    Ik kom nog eens eventjes kijken hoe het met je gaat maar je hebt nog niet gepost. Hopenlijk ben je niet te ziek van je eerste chemokuur, zware kost hé meid, weet dat ik met je meeleef en aan je denk
    dikke warme knuffel
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Evy

    ik kom je een fijn dag toewensen, en ik hoop dat je gauw weer opknapt van je eerste chemo, ik denk aan je en leef met je mee
    groetjes Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Evy,

    Ik word altijd zo kwaad als ik hoor dat zo'n jonge vrouwen als jij met kleine kindjes door deze hel moeten. Ik wens je heel veel sterkte en als t even niet gaat, laat maar iets horen!

    Kristien

    BeantwoordenVerwijderen
  24. For those who are still unsure along with the
    reputation of your treadmill, it is possible to head to comparison internet websites.


    my web blog: http://www.getfitnstrong.com/adjustable-dumbbells/free-weights-sale/

    BeantwoordenVerwijderen
  25. I even utilize it as my office chair.

    My blog bowflex adjustable dumbbells

    BeantwoordenVerwijderen
  26. The plastic material tab that locked the weights in position did not generally hold, creating a harmful circumstance if it failed while in use.


    Feel free to visit my web site; dumbbell

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Also, muscle mass burns additional calories than unwanted
    fat, allowing you to eliminate bodyweight a lot quicker.


    Also visit my website - http://www.getfitnstrong.com/bowflex-dumbbells/4-reasons-bowflex-weights-get-here/

    BeantwoordenVerwijderen