woensdag 3 december 2008

Een vloek en een zegen

Kanker, borstamputatie, chemo, misselijk zijn: natuurlijk vloek ik, en meer dan eens. Maar kan het ook een zegen zijn?

De laatste maanden voor ik te horen kreeg dat ik kanker had, had ik het moeilijk om mijn drukke leventje vol te houden. Ik merkte dat ik erg moe was en nood had aan veel tijd voor mezelf. Het lukte me niet meer om mijn werk, mijn gezin en mijn opleiding te combineren en nog energie over te houden. Ik had nood aan rust en zei tegen mezelf dat het eens tijd werd om mijn leven te herbekijken.

En toen was daar - toeval of niet - mijn kanker. Een jaar rust! Een jaar voor mezelf! Wat een zegen! Ik kijk er eerlijk gezegd nu niet naar uit om mijn vroegere jachtige leventje te hernemen. Kanker hebben doet stilstaan. Wat wil ik nu écht? Wat is voor mij belangrijk in mijn leven? Waar ligt mijn verlangen?

Wat ik vervloek? Op een fluosessie volgen bij mij blijkbaar een viertal dagen matige tot hevige misselijkheid en dan smelt die weg als sneeuw voor de zon. Dat valt al bij al nog mee, vind ik. Het vervelendste is het vieze gevoel in mijn mond de dagen nadien. Alsof mijn smaakpapillen het als eerste laten afweten: ik smaak bitter weinig van mijn eten en tussendoor heb ik een vieze smaak.

Moe ben ik ook nog, maar ik heb in het begin van vorige week goed gerust. Ik had ook een druk dagje IV-opleiding (Interactionele Vormgeving) in Antwerpen op het programma. Wat was het heerlijk om me een hele dag geen kankerpatiënt te voelen, maar gewoon iemand die opleiding volgt. Van zo'n intense, boeiende dagen geniet ik nu dubbel, alsof het een snipperdagje was. Dat ik er de dag nadien wat moe van ben, neem ik er met de "grimlach" bij.

Tussen de 9e en 13e dag na een fluosessie is mijn weerstand het laagst. Maandag (1 december) was de 10e dag, en er was een bloedcontrole in het UZ gepland. Daaruit blijkt dat de chemo wel degelijk een effect gehad heeft op mijn witte bloedcellen, die staan redelijk laag, wat betekent dat ik minder weerstand heb. Nu zijn de waarden zeker niet alarmerend, dus ik moet enkel uit de buurt blijven van mensen met koorts. De dokter gaf me toch de toelating om de voorstelling van het allereerste IV-boek bij te wonen. Na een werkdag had ik het nooit zien zitten om naar Antwerpen te gaan voor zulke folietjes. Wat een zegen, want ik geniet hier nu dubbel van.

Hoe reageren de kindjes? vragen de mensen mij vaak. Nina vraagt wel een extra portie aandacht, en niet altijd op een positieve manier… Zo was ze vorige week steevast om 5 uur wakker en wou ze niet meer slapen. Natuurlijk mocht ze dan nog niet opstaan, maar slapen lukte dan niet meer, wat we ook probeerden. Misschien voelt Nina de veranderingen in ons gezinnetje. Af en toe leggen we haar ook op haar niveau uit wat er met mama gebeurt en zal gebeuren, want bewust of onbewust zal dat haar wel bezighouden. Sedert dit weekend is het beter omdat Dieter op ons krijtbord in de keuken een wenend gezichtje tekende bij Janneke maan en een lachende Nina bij de zon. De sint zou natuurlijk het liefst twee lachende gezichtjes zien.

De kleine Leon is amper ziek geweest het voorbije jaar, maar nu houdt het RSV-virus hem even in de greep: de koorts en diarree zijn nu wel voorbij, maar de hoest en de slijmpjes zijn hardnekkig… Nu moet hij verschillende keren per dag aërosollen en enkele keren op bezoek bij de kinesiste om die slijmpjes los te maken. Volgens de kinderarts is dit besmettelijk en dat is geen goed nieuws voor mij want ik mag natuurlijk niet te dicht bij een zieke peuter komen. Gelukkig strooit Leon kwistig vervangende handjeskussen in mijn richting. Maar die vervangen in geen honderd jaar de zalige knuffels!

En nu vervloek ik het nakende verlies van mijn haar. Godverdomme! Dat is nu een kwestie van dagen. 't Zal wel stukken kouder zijn. Maar ik heb al een heel assortiment sjaaltjes en vooral: ik ben omringd door heel warme liefde!

Kom heel binnenkort maar eens terugpiepen, dan trakteer ik jullie op een verhaal!

11 opmerkingen:

  1. Dag Evy,
    Het is al laat... maar wilde je gewoon nog even laten weten dat je er zacht en mild uitziet.
    Je straalt een soort van kwetsbare kracht uit, zoiets.
    Als wij, of beter IK, te veel naar je 'kanker' vragen en het past je niet, zeg het dan gewoon hé.
    Want je bent natuurlijk ook gewoon Evy...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Evy,

    Ik ben blij te lezen dat je je eerste sessie fluo en bijkomende ongemakken toch vrij goed doorstaan hebt. Je doet dat echt enorm knap hoor.
    Super dat je nu zo kan genieten van kleine dingen. Alleen zo ontzettend jammer dat je daarvoor eerst kanker moest krijgen. Zoiets hoor je echt wel vaker tegenwoordig hé. Misschien moeten we daar allemaal maar wat meer bij stilstaan. Niet?
    Nina zal inderdaad, op haar manier, ook wel beseffen dat het er plots allemaal anders aan toe gaat bij jullie. Wel tof gedaan van de gezichtjes. Ik hoop echt dat de sint 2 lachende gezichtjes brengt.
    En dan nog Leon die dat verd*mde longvirus heeft. Inderdaad enorm besmettelijk. Hopelijk is hij er snel van af en kan je hem weer met volle teugen knuffelen.

    Ik kijk al enorm uit naar je volgende verhaal, maar doe het vooral in jouw tempo zodat je kan genieten van de dingen die JIJ belangrijk vindt. Maar dat heb je blijkbaar al goed door.

    Knuffel,
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Evy, zo is het maar... soms wil een mens even rust in het drukke leven, maar liever niet op zo'n bruuske manier... Helaas, we hebben het niet in de hand, hé... maar je doet het goed, en je haren groeien wel weer, hoewel ik op het moment dat ik kaal was dat vééél erger vond dan een borst te moeten missen. Weet je wat ik deed... ik streepte iedere dag die voorbij was in rood door op de kalender... en voor je het weet is de behandeling voorbij. Echt waar... achteraf schrik je dat die tijd redelijk snel ging... blijf positief, ik brand een kaarsje voor jou... dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kanker doet je stilstaan, het laat je verplicht onthaasten...Het maakt je leven rijker, intenser, maar ook zoveel moeilijker...het is een mes dat snijdt aan 2 kanten! Kanker deed mij veranderen...ik GENIET, LEEF intens, ik leerde heel wat boeiende mensen kennen, mensen die ik zonder kanker nooit zou leren kennen...het deed me stilstaan bij mijn leven...afvragen of ik wel op de juiste trein zat...het juiste pad volgde...Kanker maakte mij zachter, milder...voor mezelf...maar ook voor anderen.
    Ik werd bewust van een aantal dingen...alleen jammer dat ik er kanker voor moest krijgen...
    Maar kanker doet me ook leven met angst, verdriet, woede...Vloek maar eens goed...laat die gevoelens maar eens naar boven komen...dat is veel beter dan ze te negeren...komen die gevoelens nu niet, dan komen ze later...maar ooit komen ze!

    Doe wat je voelt dat je moet doen Evy...laat je hart verwarmen...maar vergeet ook je hoofd niet...ik liet dag op dag 2 jaar geleden mijn haar afscheren...en ik herinner nog dat mijn hoofd 's nachts ijzig kou had...'k Heb bijna de hele winter met een mutsje op geslapen.

    Dikke knuf
    Wenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Evy,

    Wenneke heeft dat mooi verwoord ... Ik herken me in heel veel van de dingen die je schrijft. Het hectische van de periode voor kanker. De pijn, maar inderdaad ook het geschenk van tijd en bezinning. Het meer willen zijn dan kanker alleen. Je kindjes... Het is heel wat om te verwerken ... maar je hebt tijd ...

    En je haartjes ... ik hoop voor jou dat het verlies zal meevallen. Het is voor iedereen weer anders. Ik kon niet om met de stress van elke dag naar dat kussen kijken. Van woelen door mijn haren om te kijken hoeveel er los kwamen. Toen de jeuk kwam, liet ik ze allemaal afscheren. Mij deed dat verlies van die haren weinig. Ik vond het een opluchting. Ik had een pruik, mutsjes, sjaaltjes ... controle lol. Wel moeilijk was het feit dat ik nu veel moeilijker kon doen of er niets aan de hand was ... ook ik sliep met een mutsje ... zelfs tijdens de zomer vond ik het altijd wat frisjes zo'n kaal kopje.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier piept het zonnetje door de wolken,is misschien een opkikkertje voor deze dag. Groetjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hey evy

    ook ik herken wel wat van wat je schrijft... vooral het drukke leven dat ik voordien leidde, en eigenlijk al lang een beetje wou minderen, maar het is pas als je verplicht wordt dat je het ook echt doet hé! genieten deed ik voordien ook al, ook van de kleine dingen, daarvan heb ik niet het gevoel dat ik eerst K moest krijgen... mijn probleem is vaak dat ik zoveel dingen graag doe maar dat een dag maar 24u heeft hé :-(!
    ik lees dat je in je laatste jaar van de IV-opleiding zit... ik volgde in het verleden al een aantal jaaropleidingen bij IV waar ik heel tevreden over was en ik zou dit jaar gestart zijn met de 4-jarige opleiding, als ik niet ziek geworden was... nu was het niet meer mijn prioriteit en ik heb het (wijselijk) een jaartje uitgesteld. maar ik mis het wel, want zoals je schrijft, het doet af en toe zo ontzettend veel deugd om even 'geen patient' te zijn hé! ik volg nu dus alweer wat andere opleidingen, hihi!

    Ik vind het altijd heel jammer dat zoveel mensen eerst serieus ziek moeten worden vooraleer ze durven stilstaan bij wat nu écht belangrijk is... maar goed, uiteindelijk is dat dan toch een positieve noot in het verhaal, want ja, er zullen ook veel dingen en dagen komen die je vervloekt! Met haaruitval heb ik geen ervaring, wel met nieren die blokkeren enzo (ook beu!), maar ik wens je er veel sterkte voor!

    Meid, ik hoop dat je ook heel veel 'zegen' mag ondervinden in deze periode van vechten tegen deze kl***ziekte en dat je de tijd neemt om weer thuis te komen bij jezelf... zo te lezen ben je daar goed mee bezig, doe zo maar verder...
    tricky

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Evy,
    Amai, dat gaat vlug hé.
    Dinsdag stond je nog op de receptie en je vertelde over je haar dat wel eens zou kunnen weggaan.
    Misschien.
    Ik weet niet wat zeggen… dat is toch wel confronterend.
    We - ik - stellen vragen, schrijven over, ondersteunen, erkennen jouw doorzettingsvermogen, goed humeur en positiviteit, directheid, maar…,
    heel even denk ik, zouden wij nu ook niet ons haar moeten afscheren, om jou ECHT te steunen ?
    Of is dat overdreven ?
    We staan er niet bij stil hé, dat zoiets vanzelfsprekend als haar zo'n gevolgen kan hebben.
    Wat vind ik het moeilijk om te reageren.
    De oudste zoon van mijn broer - Joshi, 14 jaar, heeft vanwege een hormonale ziekte geen haar.
    Ook geen lichaamshaar.
    Door jouw verhaal, denk ik nu veel aan hem...
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Evy

    Ik sluit me aan bij de andere CCCers Wenneke, Flupque en Tricky ...

    Allemaal zo herkenbaar en spijtig genoeg ... ook ik geniet en leef nu intenser dan tijdens het pré kanker tijdperk ...

    Geloof me die haartjes ... hoe pijnlijk het nu mag zijn ... die komen echt wel terug!

    Neem je tijd ... doe wat jij wil doen ... geniet van het nu ... laat de toekomst even voor wat het is ... de winter zal snel voorbij zijn!

    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wil je laten weten dat ik bij je op bezoek was,en zeg tot volgende keer.
    Het beste voor de komende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Evy,

    Wat ben jij een goeie schrijfster zeg. Ik bewonder hoe je in het leven staat, en ik vind het fijn dat je via deze blog familie, vrienden en kennissen je weg laat meevolgen. Ik denk dat zij daar ook veel aan hebben. Jij geeft antwoord op de ongestelde vragen.
    Nu eens rechtstreeks - en niet via Dieter - een hart onder de riem. Ik wens je een heel gelukkig nieuwjaar en dat je wensen in vervulling gaan.
    Françoise
    PS: mooie feestsjaaltjes heb jij :-)

    BeantwoordenVerwijderen