dinsdag 23 december 2008

De ongenode gast

De kerstperiode. We halen allemaal de "eeuwige boom" in huis. Tijdens mijn therapie-opleiding bomen we even door op het ultieme kerstsymbool: de eeuwig groene kerstboom. We halen het symbool van de hoop in huis: de hoop van het eeuwige leven. En wat doen we dan? We versieren de boom. Met ballen - die staan voor groei, zelfverwezenlijking en heelheid - slingers, huisjes, geldbuidels, engels, een piek. We hangen er dus onze wensen in.

Als je een wens uitspreekt, staat het tegenovergestelde onbewust ook plots daar. Bijvoorbeeld vrede versus oorlog, kracht versus zwakte. Het is belangrijk om stil te staan bij die dubbele bodem, die dualiteit, want uit beide tegengestelden kan iets nieuws geboren worden, iets krachtigs. Steevast hebben we angst voor het tegenovergestelde van onze wensen. Daarom zijn we heel creatief bij het bedenken van strategieën om onze grootste angsten te ontwijken.Mijn tweede postje in november over "Mijn overlevingskansen" is daar een sterk staaltje van. Tussen de twee polen, de wens en de vrees, bevindt zich echter acceptatie. Dat betekent niet dat je je zomaar neerlegt bij de feiten, maar dat je erkent wat er IS. En van daaruit actie onderneemt.

Tot zover de theorie. "Wat is mijn wens?" vraagt de docent. "Leven," daar moet ik niet lang over nadenken "in al zijn heerlijke facetten." Zo gemakkelijk was ik er niet vanaf, blijkt even later. Want ook nu staat het tegenovergestelde daar: de dood. Ik kan plotseling niet meer om mijn grootste angst heen. Wat ik wou wegduwen staat plotseling roerloos voor mijn neus. Net als in de film met Anthony Hopkins, Meet Joe Black, is Brad Pitt, alias pietje de dood, bij ons op bezoek. Die angst is zo tastbaar dat ik er tijdens mijn twee dagen opleiding heel emotioneel door word. Gelukkig is er de groep! Ze laten zijn wat is en ik voel me gedragen door hun stille getuigenis. In plaats van mijn angst weg te duwen, kijk ik ze recht in de ogen en van daaruit komt de vaste overtuiging: hij verlaat ons huis wel, die ongenode gast. En precies dat besef is een krachtig platform om mijn grootste wens te lanceren.

Dag 10 na mijn 2e fluosessie: bloedcontrole
Yes! Dat had ik in 2008 nog niet meegemaakt. Het ziekenhuis buitenstappen met een supercontent gevoel. Ik zag er nochtans zo tegenop, wéér naar dat verrekte ziekenhuis. Normaal kan een bloedcontrole bij de huisdokter, maar aangezien mijn witte bloedcellen na dag 10 van de vorige fluo zo dramatisch laag stonden (nog geen 600), wou de oncoloog mijn bloedwaarden van heel dichtbij volgen. Mocht mijn weerstand nu onder de 500 duiken, dan heb ik zelfs recht op terugbetaling van een soort epo-spuitjes om de aanmaak van witte bloedcellen een boost te geven. Maar de epo mag in de frigo blijven, want mijn witte bloedcellen staan op 1200!

Ik mag de feestdagen induiken zonder remmen. Geen contact mijden. Zoenen en knuffelen à volonté. Mijn weerstand is top! Daar drinken we op! Champagne natuurlijk.

Ondertussen ben ik o zo nieuwsgierig: Wat ligt er nu in godsnaam onder die kerstboom voor me?

Vrolijk kerstfeest iedereen!

19 opmerkingen:

  1. Hey lieve Evy

    Ik wens je samen met je allerdierbaarsten een heel bijzondere tijd om en bij de kerstboom. Hij kreeg door de lessen ook voor mij opnieuw de magie die hij in zich draagt. Dat de hoop jullie verder draagt door deze moeilijke maar wezenlijke tijd. Kan je de diepte van het leven voelen?
    Hoe gek is het eigenlijk dat net de ongenode gast ons tot Leven wekt. Alsof elke vezel in ons lijf zegt: no way! Ik kies voor het Leven!
    Lieve Evy: er hangt speciaal voor jou een kerstbal in onze boom. Ik heb hem daar met heel veel liefde in gehangen: IK WENS JE HET LEVEN!!!
    Dikke kus en knuf en heel veel liefs ook voor Dieter, Nina an Leon

    Griet x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Evy,

    Ik kom je even fijne warme Kerstdagen toewensen, en veel moed

    Liefs,
    claudine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag moedige vrouw

    De lessen hebben mij ook in de diepste zin van het woord geraakt.........en ja het klopt, wanneer je een wens uitspreekt dat de dualiteit daar staat.......
    Maar tussen weten dat het zo is, en ermee kunnen omgaan, het accepteren ervan,is zeker niet zo gemakkelijk, vooral als je zoals jij met kanker geconfronteerd word,en pietje dood om de hoek komt kijken..........
    Meid ik voel ongelooflijk veel respect voor jou........je ontroerd me zo door je zijn...

    Het feit dat je witte bloedcellen zo sterk zijn gestegen, is voor mij een teken, dat je de dood echt hebt kunnen toelaten, waardoor het ' LEVEN ' in jou in volle kracht is toegenomen......je het 'LEVEN ' weer meer kunt omarmen, de mensen die je dierbaar zijn terug kunt omarmen, zelf terug omarmd kunt worden!

    Bij deze geef ik je al een innige knuffel....en leg ik een pakje onder je boom,met mijn kerstwens voor jou; veel moed om de angst in de ogen te kunnen blijven kijken, kracht om voor het leven te kunnen blijven kiezen, en heel veel liefde voor een zo'n moedige vrouw, die door de lessen niet alleen weet hoe ze met haar kanker kan omgaan, maar het ook nog doet!

    Ik wens je hele fijne,liefde en vredevolle kerstdagen, samen met Dieter, Nina, Leon en alle mensen die je lief zijn, pak ze maar eens goed vast!

    Tot zaterdag,veel liefs,
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wens je fijne kerstdagen toe met diegenen die je liefhebt, en moed, veel moed en sterkte voor het komende jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Evy
    wat fijn dat je gedragen door de mensen van je opleiding je diepste angst in de ogen hebt kunnen kijken en zo je grootste wens ten volle kan uitspreken en voelen...
    ik wens je van harte toe dat de angst niet te veel om het hoekje komt piepen en dat je wens waarheid wordt... nog heeeeeeel lang!!!
    fijne kerst
    tricky

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een hemels geboortebericht.

    In de schaduw van het licht
    ligt ergens in het stro
    een moegestreden moeder
    haar ogen opgelicht.
    Er is geen bed op klossen,
    ze heeft geen wieg, geen kruik
    en geen elektrisch licht.

    De man kijkt in het rond en vindt
    een voerbak
    voor het pasgeboren Kind.

    Kijk eens door de kier
    van het kapotte dak
    het is de ster
    waarover men sprak,
    die schijnt op het Kindergezicht
    dat schittert van licht!

    Met een stralend gezicht
    vertrekken verwonderde herders.
    Volg dan hun spoor van licht,
    geef het aan iedereen door,
    dit hemels geboortebericht.
    (door C.Poelman)

    Een Zalig Kerstfeest.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey, Evy, wat heb ik een hoop berichten van je gemist.
    Oh… wat kan jij toch mooi schrijven ! Schoon hoe je verteld hoe jouw dochter en zoon, wat jij nu meemaakt, opvangen en misschien zelfs mee een beetje sturen ????
    Nina, die voluit benoemt en het duveltje Leon. Prachtig.
    Wat een talent ! Dat kan jij !

    Ja, wat een mooi verhaal hé… van de kerstboom, de boom van alle seizoenen.
    En de metafoor, de betekenis van de kerstballen… dat onze behoefte en angst één groot nest van tegenstrijdigheden zijn… dat we bezig zijn en doen wat we nog ‘af’ te maken hebben in het leven.
    En het lijkt wel alsof levensprocessen enige vorm van agressie vragen.
    Zoals jouw celletjes ? Vernietigen omdan weer in volle kracht te groeien !
    De mooiste verbinding wordt gevormd door tegenstellingen : zoals kinderen die aan het strand een prachtig zandkasteel maken en het daarna door er parmantig, en met volle teugen, en met veel plezier, doorheen te stappen, het weer vernietigen.
    Enkele dagen later was ik bij familie en mijn kleine nichtjes mochten niet aan de kerstversiering in de boom komen… ik heb ze verteld en geleerd eerst heel even naar de fragiele balletjes te kijken en ze dan zachtjes aan te raken en nog een klein wensje te doen…
    Wat heb je dat mooi beschreven in je blog. Knap.
    Het leven, één groot risico en we weten niet wat er komen gaat en de dood, naar het schijnt, DE enige zekerheid in een mensenleven.
    Ik neem aan dat we ons niet af te vragen hebben waarom, maar eerder hoe…?
    En er is al heel wat over geschreven, maar we weten er weinig over…
    Wat vind jij nu ? Dat we allemaal zouden moeten leven alsof het de laatste dag kan zijn en volop genieten en hopen, eerlijk en waarachtig zijn ?
    Af en toe zag ik je blik al wel eens afdwalen, in gedachte verzonken… en ik fantaseerde dan over wat jij dan zou fantaseren...'wat is ze aan het denken' of 'in welk gedachtenlandschap is Evy nu' ?
    Wanneer hoor ik je ‘het’ zeggen, benoemen, opdat het dan weer kan verdwijnen.
    Misschien ongepast, want het gaat om jou, maar ik kom zo ook tot een inzicht ; ik spreek graag over de dood, betekent dit dan dat ik het volle leven niet echt leef ?
    Dju, wat is mijn angst ?
    En ook nog iets over cijfers.
    Knap van je bloedcellen… 1200. Dat moet een heerlijk gevoel geven.
    Toch ook wel grappig dat de medische wereld de aanwezigheid van die cellen ‘weertand’ noemt.
    Voel jij daar geen onmacht bij ? Dat kan je toch niet zo maar even aanpakken met een gezond vruchtensapje ?
    Of wel ?
    Toch ook wel een beetje raar van de epo, hé.
    Hoe ziek moet je zijn voor terugbetaling ? Niet ziek genoeg, geen terugbetaling, en dit terwijl maatschappij en politiek mensen steeds maar probeert te motiveren om kwistig op ‘krediet’ te leven.
    Wat zou Nagy daar van vinden ?
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Evy,

    Met enige vertraging toch nog een berichtje van mij. Meisje, wat ben jij ongelooflijk sterk geworden. Mijn mond valt open van jouw bericht. Echt knap hoor.
    En wat een supergoed nieuws dat je immuniteit ook een boost gekregen heeft.
    Hopelijk heb je enorm genoten van de feestdagen en al het gekus en geknuffel.

    En van mij nog een knuffel er bovenop sie.
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi colleagues, how is the whole thing, and what you would like to say
    on the topic of this article, in my view its in fact remarkable
    designed for me.

    My web blog: htc evo design 4G цена

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I do not leave a bunch of comments, however I looked at some of the
    comments on "De ongenode gast". I actually do have a few questions for
    you if you don't mind. Is it simply me or do a few of these remarks look as if they are left by brain dead individuals? :-P And, if you are writing at other online sites, I would like to follow anything new you have to post. Could you list of the complete urls of all your social pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    Here is my webpage: htc one x+ цена

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi there! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it's new to me.

    Anyhow, I'm definitely glad I found it and I'll be bookmarking and
    checking back frequently!

    Also visit my weblog :: htc incredible s

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading?
    I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's
    the blog. Any responses would be greatly appreciated.


    Feel free to surf to my webpage :: htc evo design 4G ceni

    BeantwoordenVerwijderen
  13. My brother recommended I might like this blog.
    He was totally right. This post actually made my day.
    You can not imagine simply how much time I had
    spent for this information! Thanks!

    Feel free to surf to my homepage: htc one x cena

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear."
    She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit
    crab inside and it pinched her ear. She never wants to
    go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!


    Here is my homepage: htc one ceni

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi there I am so thrilled I found your blog page, I really found you by mistake, while I was
    researching on Yahoo for something else, Anyhow I am here now and would just like to
    say many thanks for a fantastic post and a all round thrilling blog (I also love
    the theme/design), I don’t have time to go through it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds,
    so when I have time I will be back to read much more, Please do keep
    up the superb work.

    Here is my site amd.co.at

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I am genuinely delighted to glance at this web site posts which includes tons of
    useful data, thanks for providing such information.


    My website: htc one S цени

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wow, superb weblog structure! How lengthy have you been running a blog for?
    you made running a blog look easy. The full glance of your web site is fantastic, let alone
    the content!

    My weblog; HTC Windows Phone 8X цена

    BeantwoordenVerwijderen
  18. There will be a more time pause between coding sequences.
    Buying an OBD II scan tool online shouldn't be a terrifying expertise.

    Also visit my webpage; obd wiz - sempreacores.info -

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Liefde geeft nooit op, verliest nooit het geloof, is altijd hoopvol en zet door onder alle omstandigheden. Ik geef God alle eer dat Dr. Ige Ajayi in mijn leven heeft gebracht omdat hij me heeft geholpen mijn vrouw terug te krijgen, waardoor ik voor een jaar ben gescheiden. Ik was de laatste persoon op aarde die het feit accepteerde dat spreuken bestaan ​​of niet werken totdat ik werd doorverwezen naar Dr. Ige Ajayi, online naar wie zoveel mensen heeft geholpen met zijn krachtige spreuken. Ik had geen andere keuze dan het te proberen, want 3 maanden na de scheiding werd ik gedegradeerd op mijn werkplek vanwege een depressie, omdat ik niet weet wat ik moet doen om haar terug te krijgen, maar ik dank God vandaag voor het gebruik van Dr. Ige Ajayi om mijn geluk en liefdesleven terug te krijgen in 48 uur. Vorige week hier ben ik terug gepromoveerd naar mijn functie en ik ben hier om mijn eigen ervaring te delen met deze man genaamd Dr. Ige Ajayi. Ik weet niet wat je vandaag doormaakt, maar weet dat er in elke situatie altijd een uitweg is. Dr, Ajayi bereidt ook spreuken voor zoals Loterijspreuk, werkspreuk, spreuk om een ​​scheiding te stoppen, spreukgenezing voor ziekten, beschermingsspreuk, spreuk om succesvolle, rijke en krachtige rechtvaardigheidsspreuken E.T.C. Neem contact op met e-mail drigeajayi@gmail.com. Telefoon/Whatsapp +2348057393990

    BeantwoordenVerwijderen